Rynek Pracy to ogół zależnych procesów i uwarunkowań zatrudnienia pracowników w stosunku do warunków pracy i płacy. Jest traktowany jako miejsce konfrontacji popytu i podaży pracy, czyli ofert pracy i chęci podjęcia pracy. Główną funkcją rynku pracy w gospodarce jest zapewnienie długookresowej równowagi pomiędzy szukającymi pracy a oferującymi ją.
W zależności od czynników wpływających na podaż pracy tj.: czynników demograficznych, poziomu płac, systemu zasiłków, wykształcenia i kwalifikacji, mobilności, oczekiwania pracowników i pracodawców, można wyodrębnić różne grupy tworzące zasoby pracy ze względu na płeć, wiek, zawód, wykształcenie, rodzaj wykonywanej pracy.

Kontynuując temat zależności ww. czynników wpływających na procesy zachodzące na rynku pracy zwracamy uwagę, iż aktualnie można zaobserwować cztery pokolenia charakteryzujące się cechami, które mogą się doskonale uzupełniać, to: Baby Boomers, pokolenie X „niebieskie kołnierzyki", pokolenie Y „milenialsi"  oraz pokolenie Z. różnią się ideałami, poglądami i podejściem do wykonywania obowiązków. Jednak pomimo różnic mają szereg wspólnych cech, które pozwalają lepiej i sprawniej ze sobą współpracować.

Dla wykorzystania potencjału każdego z wymienionych pokoleń oraz optymalnego gospodarowania zasobami pracy na lokalnym rynku pracy, połączyliśmy szereg działań pod wspólnym hasłem Od juniora do seniora, skierowanych do różnych grup potencjalnych pracowników.

Kampania promocyjna Od juniora do seniora obejmuje wszystkie działania Powiatowego Urzędu Pracy w Mławie i jest skierowana do mieszkańców powiatu mławskiego. Jej założeniem jest dotarcie z informacją do jak najszerszej grupy odbiorców. Wśród tych działań są:
  1. Projekt „Młodzi u progu kariery" - spotkania z młodzieżą szkolną, w celu wsparcia ich w wyborach zawodu i szkoły; zaplanowanie dalszej ścieżki kariery. Zajęcia prowadzone przez doradcę zawodowego oraz pracowników merytorycznych dla szkół ostatnich klas szkół ponadpodstawowych oraz dla ich rodziców, w celu podniesienia świadomości o wadze trafności wyboru kolejnego etapu edukacji.
  2. Młodzieżowa Giełda Zawodów - nowość w roku 2020. Pracodawcy będą zachęcać ośmioklasistów do nauki zawodów niszowych na lokalnym rynku pracy.
  3. XI Powiatowe Forum Edukacji Młodzieży - prezentacje i promocja szkół wyższych - oferta edukacji dla maturzystów oraz prezentacje lokalnych szkół ponadpodstawowych zachęcające do wyboru właściwej szkoły średniej lub zawodowej.
  4. Projekt „Ukryty potencjał osób nieaktywnych i biernych zawodowo" - organizowanie spotkań na terenie powiatu mławskiego i współpraca z Urzędami Gmin, Sołectwami oraz Ośrodkami Pomocy Społecznej, w celu wyłonienia zasobów pracy.
  5. Tworzenie „Spółdzielni socjalnych" - organizowanie spotkań i promocja ekonomii społecznej w celu wyłonienia grupy docelowej tworzącej grupę inicjatywną spółdzielni socjalnej.
  6. Kampania promocyjna „Zatrudniam świadomie" skierowana do pracodawców zatrudniających pracowników, w tym cudzoziemców ze szczególnym uwzględnieniem rolników. Nowość
  7. Projekt „Aktywna kobieta czas na pracę" oraz „Kobieta w biznesie kobietą sukcesu" - objęcie wsparciem kobiet zarejestrowanych w tutejszym Urzędzie, w celu podniesienia świadomości, wsparcia oraz wzmocnienia motywacji do działania i powrotu na rynek pracy, w tym uruchomienia działalności gospodarczej.
  8. Projekt „Potencjał zawodowy osób z niepełnosprawnościami" to kampania promująca zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami.  To praca doradcy zawodowego przygotowanego merytorycznie do prowadzenia rozmów doradczych z tymi osobami oraz z pracodawcami w celu wypracowania motywacji do podjęcia pracy oraz korzyści płynących z zatrudnienia. Nowość
  9. Projekt „Wykluczenie społeczne" - dotarcie poprzez współpracę z Ośrodkami Pomocy Społecznej do osób wykluczonych społecznie i próba przywrócenia ich na rynek pracy. Wspólne działania  między instytucjami pomogą dotrzeć ww. grupy, odpowiednio z nimi pracować i wprowadzić je na rynek pracy. Instytucje będą też miały możliwość przygotowania wspólnych projektów obejmujących wsparcie tych osób i wprowadzenia ich na rynek pracy.
  10. Kampania promocyjna „Szkolenia-praca-kariera" - dotarcie do osób bezrobotnych i pracodawców z informacją o możliwości podnoszenia kompetencji poprzez szkolenia. Nowość
O poszczególnych działaniach będziemy informować Państwa na stronie internetowej oraz w trakcie spotkań z doradcami klienta na wizytach w Urzędzie.

Wszystkich zapraszamy do aktywnego uczestnictwa  w naszych działaniach.