W środę 8 czerwca w auli budynku szkolnego przy ul. Powstańców Śląskich 10 odbyła się - zorganizowana przez Centrum Kształcenia Ustawicznego w Bytomiu przy współpracy z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Katowicach - prezentacja ekonomicznej gry symulacyjnej "Chłopska Szkoła Biznesu". Do udziału w grze zaproszono nauczycieli bytomskich gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych oraz gości, a poprowadzili ją przedstawiciele Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Katowicach: Maciej Zegarek i Bogdan Wołowczyk.
W czasie gry szkolna aula na trzy godziny zamieniła się w wielki jarmark. Gracze kupowali, sprzedawali, liczyli co im się bardziej opłaca, dyskutowali i zawzięcie ze sobą negocjowali. W czasie gry każdy z graczy wcielił się w rolę rzemieślnika: kowala, piekarza lub tkacza zajmującego się produkowaniem i sprzedażą bryk handlowych, chleba lub lnianego płótna. Celem każdego z graczy było zebranie jak największego majątku liczonego w złotych górskich (waluta gry) dzięki transakcjom z innymi graczami i realizowaniu wypraw handlowych do Krakowa, Lwowa, Warszawy, Amsterdamu, Hamburga, Lubeki, Barcelony, Moskwy lub Stambułu. W trakcie rozgrywki gracze równocześnie produkowali, handlowali między sobą i prowadzili wyprawy handlowe. Rozgrywka opierała się na interakcjach i decyzjach uczestników grających samodzielnie lub w tworzonych "ad hoc" spółkach handlowych.
Główne zastosowanie gry to praktyczna edukacja na rzecz przedsiębiorczości oraz rozwijanie kompetencji społecznych graczy. Gra angażuje emocje uczestników rozgrywki, skłania ich do współpracy oraz pozwala na samodzielne realizowanie własnych planów. Zgodnie z zasadami gry jej zwycięzcą zostaje gracz lub spółka, która zebrała największy majątek.
Gra nosi nazwę "Chłopska Szkoła Biznesu", ale nie należy się nią sugerować. Doświadczenia wyniesione przez uczestników z gry mogą posłużyć za punkt wyjścia do wyjaśnienia zjawisk występujących w realnej gospodarce - w każdym jej sektorze (np. podaż, popyt, spółka, klaster gospodarczy), jak również do analizy działania graczy (np. sposobu prowadzenia negocjacji handlowych czy oceny realizowanej strategii biznesowej). Niezależnie od walorów edukacyjnych, gra świetnie integruje grupę, podnosi poziom energii i pobudza do wspólnego działania, a przede wszystkim pozwala na dobrą zabawę!
W grze udział wzięli nauczyciele bytomskich szkół: Gimnazjum Nr 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9 i 15, Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 2, Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Technicznych, Zespołu Szkół Mistrzostwa Sportowego, Państwowych Szkół Budownictwa, Zespołu Szkół Mechaniczno-Elektronicznych, Technikum Nr 4, nauczyciele i doradcy zawodowi z Centrum Kształcenia Ustawicznego, a także zaproszeni goście: z Bytomskiej Rady Biznesu, Biura Cechu Rzemiosł Różnych i Przedsiębiorczości w Bytomiu, przedstawiciel Wydziału Edukacji Urzędu Miejskiego w oraz Tarnogórskiego Stowarzyszenia Uniwersytet Trzeciego Wieku.