Projekty zrealizowane

„Uniwersalny model kursu zawodowego na współczesne opiekunki dla dzieci kierowany dla kobiet w wieku 50 - 64 lat” - partnerstwo strategiczne Erasmus+

Partnerstwo strategiczne „Uniwersalny model kursu zawodowego na współczesne opiekunki dla dzieci kierowany dla kobiet w wieku 50-64 lat" (Program Erasmus+)
Numer projektu 2016-1-PL01-KA202-026165
Czas trwania: 01.10.2016-30.09.2018
 

Kontekst projektu
Jednym z głównych celów strategii Europa2020 jest zwiększenie  aktywności zawodowej w krajach Unii Europejskiej do 75% wśród osób w przedziale wiekowym 20-64 lata oraz walka z wykluczeniem  społecznym oraz ubóstwem. Aby osiągnąć te cele niezbędne jest m.in. zwiększenie wskaźnika zatrudnienia wśród kobiet w wieku 50-64 lata, który w 28 krajach członkowskich w 2014 roku wynosił 54,3%. Ze względu na zmiany demograficzne, ilość osób aktywnych zawodowo będzie maleć, dlatego niezwykle ważna jest aktywizacja osób bezrobotnych i przekonanie ludzi do idei kształcenia się przez całe życie, co pozwoli im na pozyskanie nowych umiejętności i pozostanie aktywnym na rynku pracy.
Przyczyny niskiego poziomu zatrudnienia wśród kobiet po 50 roku życia są różne, m.in. dezaktualizacja kwalifikacji, brak motywacji do zdobywania nowych umiejętności zawodowych, poczucie „bycia za starą" na podjęcie pracy oraz edukacji. Również role społecznie tradycyjnie przypisywane kobietom stanowią poważny czynnik dezaktywizacji zawodowej. Z wiekiem maleje gotowość kobiet do podejmowania działań edukacyjnych dlatego tak trudno niektórym kobietom podjąć ryzyko związane  z przekwalifikowaniem się i podjęciem nowych ról społecznych i zawodowych. Mimo to zdecydowana większość kobiet chce prowadzić aktywne życie zawodowe. Praca niesie za sobą szereg korzyści takich jak zaspokojenie potrzeb materialnych, poczucie bycia potrzebnym oraz zwiększenie poczucia własnej wartości.
Koncepcją projektu nie jest zmiana poglądów i utrwalonych schematów funkcjonowania kobiet lecz wykorzystanie ich jako podstawy do aktywizacji zawodowej.  Chcielibyśmy wykorzystać często wieloletnie umiejętności prowadzenia domu oraz wychowywania dzieci oraz nierzadko wnuków do stworzenia nowego kursu zawodowego polegającego na przygotowaniu kobiet do pełnienia roli profesjonalnych opiekunek dla dzieci, wyposażonych w umiejętności i wiedzę potrzebną na spełnienie wymagań współczesnego rynku pracy. Kurs zawodowy na współczesną opiekunkę dla dzieci pozwoli kobietom na pogodzenie wartości związanych z życiem rodzinnym, unikalnych umiejętności oraz  cech personalnych z aktywizacje zawodową i w rezultacie na rozpoczęcie nowej choć  „starej i dobrze znanej" pracy.

Cele
Dzięki podjęciu współpracy międzynarodowej wypracowany zostanie uniwersalny model kształcenia zawodowego przyszłych opiekunek dla dzieci zawierający moduły tematyczne niezbędne do zdobycia wiedzy i kwalifikacji umożliwiający podjęcie pracy zawodowej w obszarze opieki nad dziećmi. Cele szczegółowe są skierowane na:
  • Zdobycie wiedzy na temat uregulowań prawnych dotyczących opieki nad dziećmi w krajach partnerów;
  • Zdefiniowanie wyobrażenia na temat cech osobowości oraz umiejętności wymaganych do pełnienia zawodu opiekunki dla dzieci we wszystkich krajach UE
  • Przegląd dostępnych narzędzi m.in. kwestionariuszy, testów, dobrych praktyk przeznaczonych dla doradców zawodowych, trenerów, szkoleniowców, stosowanych w celu określenia predyspozycji zawodowych kobiet;
  • Przygotowanie modułów tematycznych takich jak: dietetyka i zasady prawidłowego odżywiania dzieci, rozwój intelektualny i emocjonalny dzieci; zabawy rozwijające dla dzieci, kurs pierwszej pomocy przedmedycznej, itp.
  •  Ewaluacja modelu poprzez przesłanie go do centrów szkoleniowych oraz instytucji rynku pracy celem określenia słabych i mocnych stron oraz poprawa modelu na podstawie analizy zebranych opinii.
Grupa docelowa
Bezpośrednią grupą docelową będą pracownicy organizacji partnerskich, wśród których będą doradcy zawodowi, psycholodzy, coache, trenerzy i koordynatorzy projektu. Ta grupa będzie odpowiedzialna za stworzenie modelu kursu.
Pośrednią grupą docelową, dla której kierowany będzie projekt i jego rezultaty są bezrobotne kobiety, które w przyszłości mogłyby uczestniczyć w kursie zawodowym opartym na wytworzonym modelu.
Na koniec projektu model koncepcji kursu zostanie przesłana do różnych organizacji np. publicznych służb zatrudnienia, ośrodków szkoleniowych, organizacje pozarządowych, doradców zawodowych, agencji zatrudnienia, jako propozycja uzupełnienia swojej oferty kształcenia zawodowego.

Główne działania związane z projektem będą dotyczyły:
  • stworzenie strony internetowej projektu;
  • publikacja ulotki informującej o projekcie;
  • przygotowanie kwestionariusza umożliwiającego samoocenę predyspozycji do wykonywania zawodu opiekunki;
  • organizacja i uczestnictwo w transnarodowych spotkaniach partnerskich i analiza zaplanowanych tematów;
  • wydanie i upowszechniania broszury dla doradców zawodowych, trenerów, szkoleniowców na temat cech jakimi powinna wyróżniać się potencjalna kandydatka na kurs zawodowy dla opiekunek oraz opracowanie modułów tematycznych modelu kursu zawodowego;
  • przygotowanie kwestionariusza do ewaluacji projektu przez zewnętrzne organizacje, zajmujące się pośrednictwem pracy.
Rezultaty
Poprzez współpracę międzynarodową wypracujemy koncept modelu kursu zawodowego na opiekunki dla dzieci dla kobiet po 50 roku życia.  Kurs ten pozwoli bezrobotnym kobietom lub kobietą, które potrzebują przekwalifikowania zawodowego w zdobyciu koniecznych umiejętności, które pozwolą im podjąć pracę jako opiekunki dla dzieci.

Koncept modelu będzie składał się z 2 części:
- wytyczne dotyczące osobowości i umiejętności niezbędnych do pełnienia roli profesjonalnej opiekuni dla dzieci we wszystkich krajach partnerskich oraz zalecanych narzędzi do badania tych cech;
- zakres tematów modułów tematycznych które są niezbędne do wykonywania zawodu opiekunki dla dzieci.

W trakcie trwania projektu zostaną osiągnięte następujące produkty: strona internetowa projektu, protokoły ze spotkań, prezentacje power point, ulotka informująca o projekcie, kwestionariusz oceny predyspozycji do zawodu opiekunki dla dzieci, kwestionariusz ewaluacyjny projektu, raport finalny, broszurę.
Oczekiwane rezultaty obejmują także: wymianę idei i dobrych praktyk w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego, podniesienie umiejętności językowych, międzykulturowych, komunikowania się, pracy zespołowej wśród uczestników projektu.
 
Partnerzy
  • Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach – Koordynator, Polska
  • The Government Office for Békés Country (Békés Megyei Kormányhivatal), Partner, Węgry
  • Bimec Ltd, Partner, Bułgaria
  • M´am´aloca, Partner, Czechy
  • ProActivate Ireland Limited, Partner, Irlandia

Menu Display