Od 17 do 19 października trwał w Katowicach 8. Europejski Kongres Małych i Średnich Przedsiębiorstw, którego współgospodarzami byli miasto Katowice, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, województwo śląskie oraz wojewoda śląski, zaś głównym partnerem biznesowym wydarzenia był Volkswagen Group Polska. To najważniejsze spotkanie firm sektora MŚP w Europie, które już na stałe zapisało się w tradycji europejskich imprez gospodarczych. W ciągu trzech dni Kongresu odbyło się kilkadziesiąt sesji panelowych oraz szereg warsztatów i spotkań, w których udział wzięli eksperci z kraju i zagranicy.
Mała i średnia przedsiębiorczość to najważniejszy sektor polskiej gospodarki. To również główny temat Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw. O możliwościach rozwoju i wyzwaniach jakie stoją przed przedsiębiorcami dyskutowały najważniejsze osoby w państwie, osobistości ze świata nauki, polityki i gospodarki oraz uczestnicy delegacji zagranicznych z kilkudziesięciu państw.
Zgodnie z zapowiedziami organizatorów było jeszcze ciekawiej, lepiej i bardziej merytorycznie. Tegoroczne hasło „Technologia – Odpowiedzialność – Człowiek" było odpowiedzią na aktualne zapotrzebowanie przedsiębiorców oraz na światową sytuację gospodarczą.
Wśród 12 ścieżek tematycznych, tegorocznego programu, sporo miejsca poświęcono rynkowi pracy. Zaproszeni eksperci analizowali przyczyny i odczuwalne już przez wielu przedsiębiorców skutki braku rąk do pracy na rynku i uzupełnianiu go pracownikami ze Wschodu. W specjalnej sesji poświęconej temu zagadnieniu wziął udział dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Katowicach, Grzegorz Sikorski.
Wokół rewolucji cyfrowej w przedsiębiorstwach i oszczędnościach wynikających z wdrażania rozwiązań IT skupiła się natomiast ścieżka pn. „Cyfrowe przedsiębiorstwo". –To bardzo ważne zagadnienie, ponieważ musimy pamiętać o odpowiedzialnym korzystaniu z wszystkich najnowszych technologii, które ułatwiają prowadzenie firmy. Nie może być bowiem tak, że w pogoni za najnowszymi rozwiązaniami zapomnimy o tym co dla MŚP najważniejsze, o człowieku – podkreślał Tomasz Zjawiony, prezes Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach.
W tym roku na kongresie pojawiła się także ścieżka pn. „Śląskie. Dialog Przemysłowy", dedykowana współpracy logistyków i producentów Grupy Wyszehradzkiej.
Podobnie jak siedem poprzednich edycji, także tegoroczna zgromadziła liczne grono przedstawicieli świata biznesu, nauki, polityki i środowisk gospodarczych, którzy dyskutowali o szansach i barierach stojących przed mikro, małymi i średnimi przedsiębiorstwami. -Europejski Kongres MŚP jest jednym z ważniejszych punktów w kalendarzu moich spotkań. Stwarza bowiem naturalną okazję rozmów i wymiany poglądów z przedsiębiorcami, którzy przecież mają ogromy wpływ nie tylko na kształtowanie obrazu miasta, ale i na jakość życia wszystkich mieszkańców. To bardzo ważne, gdyż bez porozumienia i współpracy samorządów z ludźmi biznesu nie może być mowy o perspektywach rozwojowych naszych małych ojczyzn – powiedział prezydent Katowic, Marcin Krupa.
Z kolei Maciej Chorowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju podkreślał, że kolejne edycje Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw są doskonałą okazją do tego, by dzięki bezpośrednim rozmowom, wsłuchać się w potrzeby rodzimych przedsiębiorców. -To także sposobność, by przedstawicielom rozmaitych gałęzi biznesu, samorządowcom, jednostkom naukowym i badawczym przedstawić ofertę programów i konkursów, jaką ma dla nich NCBR. Kongres to dobra okazja do nawiązywania relacji i zawiązywania kooperacji, w wyniku których w przyszłości na styku przedsiębiorstw, nauki i administracji powstawać będą innowacje tak potrzebne do rozwoju polskiej gospodarki – powiedział Maciej Chorowski.
Kongres jest też bardzo ważnym wydarzeniem dla wielu firm. - Co roku nasz panel odwiedza kilkaset osób, które mają okazję wysłuchać ekspertów, naukowców i praktyków
z zakresu reklamy, marketingu, czy digitalu. To dla nas świetna okazja do kontaktu z klientami - zauważa Michał Stan, prezes zarządu Cityboard Media.
- Małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce są ważnym elementem gospodarki. Są również niezmiernie ważnym klientem dla marki Skoda. Możliwość dialogu małego biznesu, dużych firm jak Volkswagen Group Polska i Skoda oraz przedstawicieli rządu i samorządów, jaką oferuje Europejski Kongres Małych i Średnich Przedsiębiorstw jest bardzo cennym elementem wpływającym na rozwój polskiej gospodarki – tłumaczy Tomasz Porawski, dyrektor marki Skoda w Polsce i dodaje: - Tworzymy szereg rozwiązań dedykowanych małym i średnim przedsiębiorcom. Rozwiązania takie jak różne formy najmu długoterminowego czy nasz najnowszy projekt Biznes Partner realnie wpływają na rozwój polskich firm. Programy te pozwalają przedsiębiorcom na efektywne zarządzanie flotą samochodów i optymalizację kosztów związanych z jej użytkowaniem . Śmiało można powiedzieć, że parę lat temu sprzedawaliśmy samochody, a dziś dostarczamy firmom innowacyjne rozwiązania mobilności.
Tegoroczna edycja jest wyjątkowa, ponieważ pierwszy raz odbywa się w granicach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. - GZM nie mogłaby istnieć i realizować swojej misji, gdyby nie współpraca przedstawicieli biznesu, nauki i samorządu. U jej podstaw leży synergia potencjałów 2,5-milionowej społeczności. Jestem przekonany, że jak co roku uczestnicy Kongresu wypracują wiele istotnych rekomendacji, które realnie wpłyną na funkcjonowanie GZM – podkreślił Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
– Wypełniliśmy niszę, która istniała w Europie. Udowadniamy, że refleksja nad tą problematyką jest potrzebna zarówno w tym kraju, jak i w całej Europie. W Polsce jest 1,7 mln działających firm, w tym 3800 dużych przedsiębiorstw. Skala problemów: zautonomizowania, zorganizowania się tych firm oraz reprezentowania ich stanowisk przed administracją publiczną i samorządową, rządem i parlamentem – to główne wyzwania i zadania jakie stoją przed kongresem – mówił Tadeusz Donocik, Honorowy Prezes Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach oraz Przewodniczący Rady Programowej Kongresu.
Udział we wszystkich sesjach, konferencjach i panelach dyskusyjnych był bezpłatny, po wcześniejszej rejestracji.
Arkadiusz Kaczor
Grzegorz Sikorski, dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Katowicach
Europejski Kongres Małych i Średnich Przedsiębiorstw po raz kolejny okazał się ogromnym sukcesem i cieszę się, że Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach miał okazję być jednym z partnerów tego wydarzenia. Jestem przekonany o tym, że tegoroczna edycja przyniosła sporo wniosków i rekomendacji, niezwykle istotnych z perspektywy krajowej i europejskiej gospodarki. Biorąc pod uwagę sytuację na rynku zatrudnienia, szczególnie ważne były ścieżka na temat doświadczeń i prognoz dla firm na półmetku Perspektywy Finansowej 2014-2020 oraz kwestii związanych z zatrudnianiem pracowników spoza Unii Europejskiej. W kontekście funduszy unijnych, była to doskonała okazja do debaty nad tym jak być atrakcyjnym dla pracownika i co zrobić, aby inwestycje w ludzi przekładały się na wzrost potencjału przedsiębiorstwa.
Mała i średnia przedsiębiorczość to najważniejszy sektor polskiej gospodarki. To również główny temat Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw. O możliwościach rozwoju i wyzwaniach jakie stoją przed przedsiębiorcami dyskutowały najważniejsze osoby w państwie, osobistości ze świata nauki, polityki i gospodarki oraz uczestnicy delegacji zagranicznych z kilkudziesięciu państw.
Zgodnie z zapowiedziami organizatorów było jeszcze ciekawiej, lepiej i bardziej merytorycznie. Tegoroczne hasło „Technologia – Odpowiedzialność – Człowiek" było odpowiedzią na aktualne zapotrzebowanie przedsiębiorców oraz na światową sytuację gospodarczą.
Wśród 12 ścieżek tematycznych, tegorocznego programu, sporo miejsca poświęcono rynkowi pracy. Zaproszeni eksperci analizowali przyczyny i odczuwalne już przez wielu przedsiębiorców skutki braku rąk do pracy na rynku i uzupełnianiu go pracownikami ze Wschodu. W specjalnej sesji poświęconej temu zagadnieniu wziął udział dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Katowicach, Grzegorz Sikorski.
Wokół rewolucji cyfrowej w przedsiębiorstwach i oszczędnościach wynikających z wdrażania rozwiązań IT skupiła się natomiast ścieżka pn. „Cyfrowe przedsiębiorstwo". –To bardzo ważne zagadnienie, ponieważ musimy pamiętać o odpowiedzialnym korzystaniu z wszystkich najnowszych technologii, które ułatwiają prowadzenie firmy. Nie może być bowiem tak, że w pogoni za najnowszymi rozwiązaniami zapomnimy o tym co dla MŚP najważniejsze, o człowieku – podkreślał Tomasz Zjawiony, prezes Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach.
W tym roku na kongresie pojawiła się także ścieżka pn. „Śląskie. Dialog Przemysłowy", dedykowana współpracy logistyków i producentów Grupy Wyszehradzkiej.
Podobnie jak siedem poprzednich edycji, także tegoroczna zgromadziła liczne grono przedstawicieli świata biznesu, nauki, polityki i środowisk gospodarczych, którzy dyskutowali o szansach i barierach stojących przed mikro, małymi i średnimi przedsiębiorstwami. -Europejski Kongres MŚP jest jednym z ważniejszych punktów w kalendarzu moich spotkań. Stwarza bowiem naturalną okazję rozmów i wymiany poglądów z przedsiębiorcami, którzy przecież mają ogromy wpływ nie tylko na kształtowanie obrazu miasta, ale i na jakość życia wszystkich mieszkańców. To bardzo ważne, gdyż bez porozumienia i współpracy samorządów z ludźmi biznesu nie może być mowy o perspektywach rozwojowych naszych małych ojczyzn – powiedział prezydent Katowic, Marcin Krupa.
Z kolei Maciej Chorowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju podkreślał, że kolejne edycje Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw są doskonałą okazją do tego, by dzięki bezpośrednim rozmowom, wsłuchać się w potrzeby rodzimych przedsiębiorców. -To także sposobność, by przedstawicielom rozmaitych gałęzi biznesu, samorządowcom, jednostkom naukowym i badawczym przedstawić ofertę programów i konkursów, jaką ma dla nich NCBR. Kongres to dobra okazja do nawiązywania relacji i zawiązywania kooperacji, w wyniku których w przyszłości na styku przedsiębiorstw, nauki i administracji powstawać będą innowacje tak potrzebne do rozwoju polskiej gospodarki – powiedział Maciej Chorowski.
Kongres jest też bardzo ważnym wydarzeniem dla wielu firm. - Co roku nasz panel odwiedza kilkaset osób, które mają okazję wysłuchać ekspertów, naukowców i praktyków
z zakresu reklamy, marketingu, czy digitalu. To dla nas świetna okazja do kontaktu z klientami - zauważa Michał Stan, prezes zarządu Cityboard Media.
- Małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce są ważnym elementem gospodarki. Są również niezmiernie ważnym klientem dla marki Skoda. Możliwość dialogu małego biznesu, dużych firm jak Volkswagen Group Polska i Skoda oraz przedstawicieli rządu i samorządów, jaką oferuje Europejski Kongres Małych i Średnich Przedsiębiorstw jest bardzo cennym elementem wpływającym na rozwój polskiej gospodarki – tłumaczy Tomasz Porawski, dyrektor marki Skoda w Polsce i dodaje: - Tworzymy szereg rozwiązań dedykowanych małym i średnim przedsiębiorcom. Rozwiązania takie jak różne formy najmu długoterminowego czy nasz najnowszy projekt Biznes Partner realnie wpływają na rozwój polskich firm. Programy te pozwalają przedsiębiorcom na efektywne zarządzanie flotą samochodów i optymalizację kosztów związanych z jej użytkowaniem . Śmiało można powiedzieć, że parę lat temu sprzedawaliśmy samochody, a dziś dostarczamy firmom innowacyjne rozwiązania mobilności.
Tegoroczna edycja jest wyjątkowa, ponieważ pierwszy raz odbywa się w granicach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. - GZM nie mogłaby istnieć i realizować swojej misji, gdyby nie współpraca przedstawicieli biznesu, nauki i samorządu. U jej podstaw leży synergia potencjałów 2,5-milionowej społeczności. Jestem przekonany, że jak co roku uczestnicy Kongresu wypracują wiele istotnych rekomendacji, które realnie wpłyną na funkcjonowanie GZM – podkreślił Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
– Wypełniliśmy niszę, która istniała w Europie. Udowadniamy, że refleksja nad tą problematyką jest potrzebna zarówno w tym kraju, jak i w całej Europie. W Polsce jest 1,7 mln działających firm, w tym 3800 dużych przedsiębiorstw. Skala problemów: zautonomizowania, zorganizowania się tych firm oraz reprezentowania ich stanowisk przed administracją publiczną i samorządową, rządem i parlamentem – to główne wyzwania i zadania jakie stoją przed kongresem – mówił Tadeusz Donocik, Honorowy Prezes Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach oraz Przewodniczący Rady Programowej Kongresu.
Udział we wszystkich sesjach, konferencjach i panelach dyskusyjnych był bezpłatny, po wcześniejszej rejestracji.
Arkadiusz Kaczor
Grzegorz Sikorski, dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Katowicach
Europejski Kongres Małych i Średnich Przedsiębiorstw po raz kolejny okazał się ogromnym sukcesem i cieszę się, że Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach miał okazję być jednym z partnerów tego wydarzenia. Jestem przekonany o tym, że tegoroczna edycja przyniosła sporo wniosków i rekomendacji, niezwykle istotnych z perspektywy krajowej i europejskiej gospodarki. Biorąc pod uwagę sytuację na rynku zatrudnienia, szczególnie ważne były ścieżka na temat doświadczeń i prognoz dla firm na półmetku Perspektywy Finansowej 2014-2020 oraz kwestii związanych z zatrudnianiem pracowników spoza Unii Europejskiej. W kontekście funduszy unijnych, była to doskonała okazja do debaty nad tym jak być atrakcyjnym dla pracownika i co zrobić, aby inwestycje w ludzi przekładały się na wzrost potencjału przedsiębiorstwa.