W dniach 19.04.2023r. – 21.04.2023r. na Uniwersytecie Humanistyczno-Przyrodniczym im. Jana Długosza w Częstochowie odbyło się szkolenie w ramach projektu Generacja: Smart. Kompetencje społeczne jako transmedialny pomost wspierający rozwój nowej kultury współpracy międzypokoleniowej. Podczas szkolenia przedstawiona została metoda LEGO® Serious Play, która ma na celu kształtowanie kompetencji społecznych wykorzystywanych w pracy z grupami międzypokoleniowymi.
W trakcie spotkania pracownicy Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Katowicach wraz ze szkoleniowcami i edukatorami z Hiszpanii, Holandii, Niemiec, Turcji i Polski nauczyli się w jaki sposób usprawniać współpracę w zróżnicowanej pod względem wieku grupie oraz poznali sposoby i metody prowadzenia zajęć i ćwiczeń, w ramach takich grup, nadające się do wykorzystania zarówno w pracy jak i w życiu codziennym.
Wiedza przekazana na spotkaniu została zaprezentowana w formie praktycznej, poprzez działanie, dzięki czemu po kilku ćwiczeniach indywidualnych uczestnicy mogli wykorzystać zdobyte informacje podczas ćwiczeń w grupie. Zadania indywidualne, polegające na zbudowaniu modelu kaczki, psa czy członka grupy, a także zaprezentowaniu barier jakie napotykamy w pracy grupowej, pomogły odpowiedzieć na pytania dotyczące tego kim jestem w grupie? Jaką funkcję pełnię? Jakie posiadane przeze mnie umiejętności mogą przysłużyć się do wykonania danego zadania? Odpowiedzi na te pytania znacznie pomogły w późniejszej współpracy w parach, gdzie naszym zadaniem było precyzyjne instruowanie partnera, który, nie widząc co budujemy, miał zbudować identyczny model, a następnie w grupach, w których wykonanie zadania, np. zbudowanie wieży bądź pojazdu według wskazanych wytycznych, zależało od sprawnej, szybkiej i jasnej komunikacji.
Poprzez budowanie prostych modeli możliwe było przeprowadzenie ćwiczeń, które w przystępny sposób przedstawiały istniejące zróżnicowanie w grupie, a także podkreślały unikatowe kompetencje i umiejętności jakimi cechowali się uczestnicy. Metoda LEGO® Serious Play pomogła odbiorcom szkolenia zapoznać się z mechanizmami, które wpływają
na naszą zdolność postrzegania, a także zwróciła uwagę jak często w swoim zachowaniu kierujemy się fałszywymi założeniami na temat innych osób i sytuacji. Szkolenie nie tylko pokazało jak odmienne może być pojmowanie przez poszczególnych członków grupy prostego pojęcia jakim jest, np. kaczka, ale także uświadomiło uczestnikom, że owocna praca w zespole międzypokoleniowym wymaga jasnej komunikacji, precyzyjnie wyrażanych myśli oraz poświęcenia uwagi osobie, z którą współpracujemy.