Chcemy mówić i pisać tak, aby odbiorcy naszych komunikatów potrafili odczytać i usłyszeć to, co chcemy im przekazać. Chcemy formułować treści tak, aby mieć pewność, że odbiorca zrozumie nasz przekaz prawidłowo – to główne zapisy deklaracji, którą 3 października 2018 r. w siedzibie Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju podpisały kolejne instytucje, które przystąpiły do programu wdrażania prostego języka w komunikacji ze swoimi interesantami. Działo się to podczas II Forum Prostego Języka "Prosto i kropka".
Jest to inicjatywa MIiR, która zachęca m.in. urzędy, gminy, instytucje, podmioty administracji rządowej i samorządowej, instytucje pośredniczące i wdrażające projekty współfinansowane z funduszy unijnych do stosowania prostszego, bardziej zrozumiałego języka w komunikacji z obywatelami, klientami, beneficjentami. Celem II już forum „Prosto i Kropka" była prezentacja, na podstawie doświadczeń różnych podmiotów, jakie korzyści niesie ze sobą zmiana stylu pisania pism urzędowych i wdrożenie standardów prostej polszczyzny. Firmy i instytucje nie tylko poprawiły swój wizerunek, ale przede wszystkie usprawniły swoje działanie.
O tym, w jaki sposób urzędy mogą poprawić swój styl komunikacji, jak tworzyć standardy poprawnej polszczyzny w języku urzędowym, jak poprawić i uprościć komunikatywność oraz doskonalić kompetencje językowe urzędników mówili prelegenci z Izby Skarbowej w Zielonej Górze, Ministerstwa Finansów, Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju. Była mowa o prostym języku jako możliwości oszczędzenia pieniędzy publicznych, usprawnienia płatności, budowy przejrzystości działań publicznych i zaufania społecznego, przybliżenia obywatelowi wielu zawiłości pism urzędowych. Spotkanie zakończył panel dyskusyjny, podczas którego przedstawiciele podmiotów, które podpisały deklarację, dzieliły się swoimi doświadczeniami.