Wojewódzki Urząd Pracy realizuje działania skierowane do różnych grup odbiorców.
W pierwszym półroczu 2017 r. przeprowadzono badania ankietowe wśród szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych mające na celu zebranie informacji służących opracowaniu działań sprzyjających wsparciu doradców zawodowych, pedagogów, nauczycieli realizujących zadania z zakresu poradnictwa zawodowego, w procesie przygotowania uczniów do wyboru zawodu i wejścia na rynek pracy.
Otrzymane wyniki badań służą dostosowaniu oferty WUP do oczekiwań pracowników sektora oświaty w zakresie oferty szkoleniowej oraz przygotowania pomocnych materiałów z zakresu poradnictwa zawodowego.
-------------------------------------------------------------------------------------------
W pierwszym półroczu 2017 r. przeprowadzono badania ankietowe wśród szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych mające na celu zebranie informacji służących opracowaniu działań sprzyjających wsparciu doradców zawodowych, pedagogów, nauczycieli realizujących zadania z zakresu poradnictwa zawodowego, w procesie przygotowania uczniów do wyboru zawodu i wejścia na rynek pracy.
Otrzymane wyniki badań służą dostosowaniu oferty WUP do oczekiwań pracowników sektora oświaty w zakresie oferty szkoleniowej oraz przygotowania pomocnych materiałów z zakresu poradnictwa zawodowego.
-------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nagrodzone prace w konkursie skierowanym do nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych pt.: „Dobry wybór to podstawa – poradnictwo edukacyjno-zawodowe w szkole"
Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach, Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny „Metis" w Katowicach, Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM" w Katowicach, Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM" w Bielsku Białej, Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM" w Częstochowie oraz Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej „WOM" w Rybniku ogłosiły na przełomie roku 2017/2018 konkurs dla szkolnych doradców zawodowych. Celem konkursu było przygotowanie bazy pomocy dydaktycznych i scenariuszy do wykorzystania w czasie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Nauczyciele mieli za zadanie opracowanie scenariuszy lekcji lub opisów ciekawych ćwiczeń wraz z obudową dydaktyczną do wykorzystania na zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego w szkole podstawowej lub ponadpodstawowej.Nadesłane prace zostały ocenione przez komisję konkursową pod kątem walorów merytorycznych oraz pomysłowości i oryginalności. Nagrodzono trzy scenariusze. Nagrody zostały wręczone uczestnikom podczas konferencji Dobry zawód to podstawa – doradztwo edukacyjno-zawodowe w szkole realizowanych w różnych ośrodkach metodycznych naszego województwa w dniach 12 – 15.03.2018 r.
Poniżej prezentujemy nagrodzone scenariusze.
SCENARIUSZ 1 Złota dziesiątka umiejętności przyszłości
Autor: Zofia Teodorowska - Szkoła Podstawowa nr 3 im. M. Kopernika w Łaziskach Górnych
Zakres tematyczny: umiejętności, postawy pożądane na rynku pracy.
Poziom edukacyjny: szkoła ponadpodstawowa
Cele:
- pogłębienie świadomości własnych predyspozycji, postaw, umiejętności,
- poznanie najbardziej pożądanych przez pracodawców umiejętności i postaw przyszłości,
- uświadomienie, że umiejętności pożądane przez pracodawców na rynku pracy kształtują się w różnych doświadczeniach życia codziennego,
- zwiększenie motywacji do nabywania lub doskonalenia umiejętności pożądanych przez pracodawców.
- zna Złotą dziesiątkę umiejętności przyszłości,
- uświadamia sobie znaczenie nabywania (doskonalenia) umiejętności pożądanych na rynku pracy,
- pogłębia autorefleksję dotyczącą swoich mocnych stron i wyraża ją poprzez photovoice.
SCENARIUSZ 2 - Matura − i co dalej? Planowanie drogi kształcenia i kariery zawodowej-
Autor : Iwona Włodek - Bielskie Centrum Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego
Scenariusz jest przeznaczony do prowadzenia zajęć przez doradcę zawodowego wspólnie z nauczycielem języka angielskiego. Na zajęciach można również wykorzystać prezentację multimedialną (przykładowa została dołączona do scenariusza – dostępna na stronie: www.womkat.edu.pl).
Zakres tematyczny:
- rozpoznawanie osobistych preferencji i predyspozycji zawodowych,
- kształtowanie umiejętności samopoznania i samooceny z wykorzystaniem języka angielskiego.
Cele:
- uświadomienie młodzieży konieczności świadomego i rozważnego wyboru dalszej drogi kształcenia i zawodu na podstawie cech charakteru, umiejętności i zdolności oraz predyspozycji zawodowych,
- praktyczne wykorzystanie języka angielskiego w procesie komunikacji językowej w celu przekazania informacji dotyczących własnych umiejętności i zainteresowań.
Uczeń:
- rozumie konieczność świadomego planowania swojego wykształcenia w dalszym rozwoju edukacyjno-zawodowym,
- zna i wykorzystuje słownictwo w języku angielskim związane z cechami osobowości, określeniem własnych mocnych i słabych stron oraz ustaleniem priorytetów zawodowych,
- potrafi określić swój typ osobowości zawodowej, zgodnie z koncepcją Johna L. Hollanda,
- potrafi pracować w grupie i zespole klasowym.
Załącznik do scenariusza nr 2
SCENARIUSZ 3 - Łowcy zawodów – gra planszowa
Autor: Edyta Kowal-Wencel - Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Przeczycach
Zakres tematyczny: Poznanie siebie, rynek edukacyjny i zawodowy, świat zawodów, planowanie własnego rozwoju.
Poziom edukacyjny: Szkoła Podstawowa, klasa VII
Cel: Powtórzenie informacji i wiadomości przedstawionych na zajęciach z doradztwa zawodowego w klasie VII.
Potrzebne materiały/środki: Plansza do gry, karty, kostka, pionki. Opcjonalnie: kostka (wg schematu), żetony (wg wzoru).
Opis przebiegu ćwiczenia:
Informacje ogólne:
- Gra przeznaczona jest dla uczniów klas 7, którzy kończą 10 godzinny cykl zajęć z doradztwa zawodowego. Gra może służyć jako powtórzenie i utrwalenie poznanych wiadomości i faktów z szeroko rozumianej preorientacji zawodowej.
- Przy tworzeniu kart do gry i formułowaniu pytań wykorzystany został „Program realizacji zajęć z zakresu doradztwa zawodowego w klasie 7 szkoły podstawowej" pani Beaty Grzelak.
- Gra przeznaczona jest dla 2-5 osób. Możemy ją jednak wykorzystać podczas zajęć z całą grupą klasową; drukując kilka kompletów kart i plansz a następnie dzieląc uczniów na mniejsze zespoły.
- Do gry potrzebne są: pionki, kostka do gry, karty oraz plansza wg wzoru. Dodatkowo potrzebne będą 2 pudełka lub pojemniki – 1 dla kart z obszaru; pytanie z pudełka, 2 dla kart z opisem cech/umiejętności/kompetencji niezbędnych w poszczególnych zawodach.