08.12.2021r. WUP w Katowicach zorganizował spotkanie online Zespołu konsultacyjnego ds. poradnictwa zawodowego pt. „Poradnictwo zawodowe na odległość – wyzwania, bariery i dobre praktyki". W spotkaniu uczestniczyło 36 pracowników reprezentujących powiatowe urzędy pracy woj. śląskiego oraz Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach.
Spotkanie rozpoczęło się od prezentacji założeń projektu "Model kompleksowej rehabilitacji umożliwiającej powrót do zdrowia i powrót do pracy" realizowanego przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, który zaprezentowała Pani Ewa Płodzień-Pałasz - Zastępca Kierownika Projektu z Departamentu ds. Polityki Regionalnej PFRON z Warszawy.
Następnie doradcy zawodowi Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej WUP Katowice zaprezentowali wyniki badania ankietowanego pn. „Doświadczenia doradców zawodowych zatrudnionych w PUP w zakresie realizacji poradnictwa na odległość".
W badaniu uczestniczyły wszystkie powiatowe urzędy pracy. Z uzyskanych informacji wynika, że w zdecydowanej większości powiatowych urzędów pracy naszego województwa realizowane jest poradnictwo na odległość. Wiele wskazuje na to, że staje się ono stałym elementem pracy doradcy. Realizacja tej formy pracy z klientem wymaga spełnienia określonych warunków. Zarówno po stronie doradcy jak i klienta istotne są kompetencje (wiedza, umiejętności, postawy) pozwalające w sposób efektywny, bezpieczny i etyczny współpracować w procesie doradczym, rozwiązywać problemy, komunikować się. Kluczowe są umiejętności cyfrowe, kompetencje techniczne oraz kompetencje miękkie/ komunikacyjne. Jakość i poziom świadczenia poradnictwa na odległość wymaga również zmiany postaw odnośnie tej formy pracy oraz zapewnienia odpowiedniego zaplecza technicznego.
Przedstawiciele PUP w Gliwicach, Jaworznie, Jastrzębiu Zdroju, Pszczynie, Rybniku i Wodzisławiu Śląskim zaprezentowali wypracowane w swoich urzędach dobre praktyki, przedstawili metody/narzędzia opisane w przesłanych ankietach. W trakcie wystąpień oraz po ich zakończeniu doradcy zawodowi prowadzili dyskusję i wymieniali się doświadczeniami w prowadzeniu poradnictwa zawodowego na odległość.
Wyniki ankiety, zaprezentowane materiały oraz efekty dyskusji będą podstawą do opracowania bazy metod i narzędzi stosowanych w poradnictwie zawodowym na odległość,
a także zaplanowania dalszych działań prowadzących do ich szerszego wykorzystania.